Mijn frustraties aan de maatschappij

maat1

We leven in de 21e eeuw. En toch zijn er nog zo veel dingen die zo veel beter kunnen. Mensen zonder creativiteit hebben macht over de wereld; waarom?

School, waarom, waarom kunnen ze geen beter systeem bedenken voor school. Je mag pas in de vierde klas je profiel kiezen, waarom? Je weet rond je twaalfde echt wel waar je wel en niet goed in bent, waar je intresses liggen. Waarom hebben ze nog geen nieuw systeem ingevoerd, dat je gelijk in de brugklas al een profiel kunt kiezen, desnoods ieder jaar kunt veranderen! En dan zeuren over kinderen die niet over gaan naar de volgende klas, omdat ze dit niet halen, dat niet halen. Als wiskunde je niet ligt, ligt het je niet, of je nou op het VWO of op de MAVO zit. Laat ze gelijk al hun wiskunde niveau kiezen.

Te weinig aandacht voor ouderen. ‘Ja, twee keer in de week douchen kan ook nog wel’ en wat wordt het straks? Twee keer in de maand? We hebben ‘te weinig geld’ maar waar gaat dat heen? Uitkeringen, werkzaamheden, andere landen. Er zijn zo veel mensen die niet eens belasting hoeven te betalen, omdat ze voor de overheid werken. Dus? Dat zijn toch ook mensen met een baan, waarom hoeft iemand die bij Unicef werkt geen belasting te betalen, en iemand met een eigen restaurant wel? Waarom krijgen mensen die prima in staat zijn om te werken, maar het niet doen, wel een uitkering? En mensen die niet in staat zijn om te werken daardoor minder? Er zijn zo veel oplossingen, maar naar geen een wordt er gekeken.

Ik snap niet waarom de mens überhaupt zo’n maatschappij heeft opgesteld. Alles, maar dan ook werkelijk alles, draait om geld. En wat is nou het minst belangrijke hier op aarde? Geld. Zorg er met dat geld wat je uitgeeft liever voor dat mensen schoon drinkwater hebben, en een fatsoenlijk huis. Maar nee hoor, dit geld gaat naar nieuwe wegen, om onze lucht nog meer te vervuilen.

Waardoor we gelijk op het volgende punt komen; het versterkt broeikaseffect. We hebben zo veel oplossingen, maar ze worden niet gebruikt! Waarom? Geld. Al die oliesjeiks, die al stinkend rijk zijn, willen voor geen goud dat ze ook maar één cent minder verdienen. Windmolens, getijdenenergie, er zijn tig oplossingen, en het is zó jammer dat ze gewoon stuk voor stuk genegeerd worden. Natuurlijk is er al verbetering, wordt er al veel meer groene energie gebruikt, maar aan de andere kant rijdt nog steeds de grote meerderheid op benzine, in plaats van een elektrische auto.

Oh wat zou ik toch graag willen dat wat meer mensen respect hebben voor de wereld, want het is niet oneindig, niet alles draait om geld. Er zijn al ontzettend veel mensen die zich er wel voor inzetten, maar nog lang niet genoeg. Ik hoop zo erg dat deze hoeveelheid blijft groeien. Want ja, het ís nodig.

 

Wat is jouw kijk op de maatschappij?

5 gedachtes over “Mijn frustraties aan de maatschappij

  1. Leuk artikel! Ben het alleen niet met al jouw punten eens, maar vind het wel knap dat je dat zo durft en kunt beschrijven. Mijn kijk op de maatschappij? Hmm lastig! De mens is een kuddedier, dus als je “anders” bent of ziek of op een andere manier zwak dan wordt je verstoten. Er is te veel “wij” en “zij” denken, waardoor er geen geheel is in de maatschappij… Jammer is dat!

  2. Onze meningen verschillen heel erg. Ten eerste het punt over school: misschien weet jij al waar je goed in bent op je twaalfde (ook ik had dat al), maar veel kinderen hebben dat nog niet. Die hebben niet één ding waar ze goed in zijn, die kinderen zijn overal een beetje goed in en moeten nog maar zien wat ze het leukste vinden. Daarbij had ik nooit voor economie in de bovenbouw gekozen als ik het in de onderbouw nog nooit had gehad. Je moet eerst een beetje kennis van alles opdoen voor je kan beslissen of je het vak later wilt volgen (of niet).
    Over jouw kijk op geld ben ik het ook niet eens. Geld is wel degelijk belangrijk. “Money buys choices”. Hoe meer geld jij bezit, hoe meer keuzes je hebt. Dat is toch wel erg belangrijk. Ik zou later niet belemmerd willen worden in mijn keuzes doordat ik (te) weinig geld heb.
    Wat ik echt verschrikkelijk vind aan de huidige maatschappij: depressief zijn is haast normaal geworden of wordt verschrikkelijk onderschat. 1000-en meisjes op het internet zijn depressief (dat zeggen ze) en daardoor zetten ze messen in hun polsen. Dat kan natuurlijk, als dat een uitweg voor ze is. Maar waarom? Dat snap ik niet. Is het een hype? Domino-effect? Wil je er bij horen? Ik snap dat écht niet.

Geef een reactie

